خامنیسم

فضل الله المجاهدین على القاعدین اجرا عظیما

خامنیسم

فضل الله المجاهدین على القاعدین اجرا عظیما

خامنیسم

"ایسم " ها, امروز بت بشر مدرن شده اند . ایسم هایی که روز به روز بر جهل آدمی افزوده و به تاریکی هدایتشان کرده است . در این بیداد آباد و تاریکستان ؛ با کمال افتخار یک " ایسم " جدید در مکتب نور و روشنایی به جهان بشر تشنه هدایت ؛ معرفی میکنم . این " ایسم " مکتب مولا یم خامنه ای است. آری من " خامنیسمم " پیرور مکتب خامنه ای .

توافقنامه ژنو چندان درخشان نیست

سه شنبه, ۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸ ق.ظ

کدیور در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو»: 

سلمان کدیور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، در ارزیابی توافقات صورت گرفته در مذاکرات ژنو گفت: در این مذاکرات مهمترین نکته تناقض گفتار بین مقامات ارشد دولت ایران و غربی است؛ چرا که این طور که از گفته‌های مقامات آمریکایی و غربی برمی‌آید تعهدات و تفاهم نامه‌ای که امضا شده آن چیزی نیست که دولتمردان کشورمان ادعا می‌کنند.


این تحلیلگر حوزه بین الملل با بیان اینکه اگر ما به متن توافق‌نامه دقت کنیم امتیازات بی شماری را به دولت‌های غربی داده‌ایم، اظهار داشت: توقف غنی سازی 20 درصد، انجام بازرسی‌های فراتر از پروتکل یا بستن سایت‌های نطنز و فردو یعنی هر چه ما در چنته داشتیم برای این دوره موقت شش ماهه روی میز گذاشتیم، بنابراین آن چیزی که ما دادیم و آن چیزی که گرفتیم، با هم برابر نیست.


وی افزود: ما بحث تعطیلی و مباحث فنی را داریم، اما در ازای آنها تحریم‌هایی را برداشتند که تاثیر عمومی ندارد؛ تحریم‌های برداشته شده مانند طلا و نقره تاثیر عمومی بر مردم ندارد و اولویت هفتم و هشتم است، اما مهم ترین تحریم‌های ما تحریم نفتی بوده که دست نخورده باقی ماند.


کدیور بیان کرد: در متن توافق نامه عملاً و صراحتاً تصریح شده که مسائل هسته‌ای ایران در این شش ماه پیشرفتی نخواهد کرد و نباید بیش از این جلو رود. این یک نگرانی بسیار استراتژیک است که باید مدنظر داشت. تکلیف شهدای هسته‌ای چه می‌شود؟ هزینه‌هایی که بعد از انقلاب برای پیشرفت‌های صلح آمیز دادیم چه می‌شود؟


عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به نقش کشورهای روسیه و چین در این مذاکرات تصریح کرد: ساده انگارانه است که بگوییم کشورهای روسیه و چین هم پیمان ما هستند و به نفع ما کاری انجام می‌دهند؛ چون بیشترین نفع‌ها را از تحریم غرب این دو کشور می‌برند.


وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد باز بهانه دیگری پیدا می‌شود تا غربی‌ها مذاکرات را بهم زنند، گفت: اولین نشانه صحبت رهبری در معاهده موجود است. بعد از اینکه در معاهده، تعهدات طرفین لحاظ می‌شود، ادامه گام‌های بعدی منوط بر قطعنامه‌های شورای امنیت می گردد. قاعدتاً آنها بر روی مسائلی چون حقوق بشر تاکید خواهند کرد. ما اگر بخواهیم بازی را بعد از شش ماه ادامه دهیم ناچاریم با مهره‌های دیگری جلو رویم مثل حقوق بشر و مسائلی که غربی‌ها اعتقاد دارند جمهوری اسلامی به آنها پایبند نیست؛ چون جمهوری اسلامی طبق این معاهده چیز دیگری در حوزه هسته‌ای ندارد که بخواهد معامله کند و قطعاً آنها فشارهایشان را بیشتر خواهند کرد.


کدیور ادامه داد: احساس بنده این است که دولت روحانی از همان ابتدا امید بسیار زیادی دارد که مسائل اقتصادی کشور را از راه سیاست خارجه حل نماید، اما این توافقنامه کارنامه خیلی درخشانی نیست که دولت ادعا می‌کند؛ چراکه از این معاهده هیچ تحریمی که برای همه ملت باشد مثل تحریمات نفتی و بانکی برداشته نشده است؛ ما امتیازات درشتی دادیم، ولی امتیازات کوچک گرفتیم، از سویی در قسمت معاهده که این شش کشور امضا کرده‌اند نوشته شده تعهدات ایران، یعنی ایران متعهد است که این کارها را انجام دهد و در قسمتی که غربی‌ها باید کارهایی انجام دهند نوشته شده کارهایی که غربی‌ها داوطلبانه باید انجام دهند و خود را متعهد نکرده‌اند.


عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: ما نگران شش ماه آینده هستیم و نمی دانیم قرار است بر سر چه گزینه‌هایی بحث شود. قاعدتاً غربی‌ها در موضوع حقوق بشر و سوریه پافشاری خواهند کرد و آنها پاشنه آشیل تحریم‌ها را به راحتی نخواهند کشید.


وی با تاکید بر دانشجویان که باید دید آرمانگرایی خود را نسبت به انقلاب معامله و معاوضه نکنند، گفت: تیم هسته‌ای ما باید مسائلی که به خاطرش انقلاب کردیم را در مذاکرات مطالبه کند. 
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۰۵
سلمان کدیور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی