خامنیسم

فضل الله المجاهدین على القاعدین اجرا عظیما

خامنیسم

فضل الله المجاهدین على القاعدین اجرا عظیما

خامنیسم

"ایسم " ها, امروز بت بشر مدرن شده اند . ایسم هایی که روز به روز بر جهل آدمی افزوده و به تاریکی هدایتشان کرده است . در این بیداد آباد و تاریکستان ؛ با کمال افتخار یک " ایسم " جدید در مکتب نور و روشنایی به جهان بشر تشنه هدایت ؛ معرفی میکنم . این " ایسم " مکتب مولا یم خامنه ای است. آری من " خامنیسمم " پیرور مکتب خامنه ای .

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

به گزارش عیارآنلاین ، به نقل از خبرگزاری دانشجو، سلمان کدیور درباره مفاسد اقتصادی که در سیستم بانکی کشور رخ می دهد، گفت: در تمام فرمایشات رهبری پس از شروع تحریم های یک جانبه غرب علیه کشورمان یک وجه مشترک وجود داشت و آن هم این بود که غرب علیه جمهوری اسلامی یک جنگ تمام عیار را شروع کرده و رهبری نیز برای دفع چنین هجمه اقتصادی که از سوی دشمن به ما صورت گرفت، راهکار اقتصاد مقاومتی را مطرح و سیاست های آن را به مسئولان تبیین و ابلاغ کردند و از مسئولان رسیدگی به این مسئله را مطالبه نمودند.

وی افزود: همان طور که در فرمایشات رهبری عیان بود، ایشان به محور اقتصاد مقاومتی و تحقق آن و نیز توسعه درون زا و تولید داخلی تاکید داشتند که این نگاه رهبری نگاهی ضد لیبرالی به وضعیت اقتصادی و نوعی اعتراض به سیستم لیبرالی اقتصاد کشور است.

دبیرکل جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: نکته ای که مورد غفلت مسئولان قرار گرفته این است که تحقق اقتصاد مقاومتی بدون اصلاح نظام بانکی تقریباً محال است؛ چرا که متأسفانه نظام بانکی ما براساس سیستم لیبرالی می باشد.

کدیور ابراز داشت: زمانی که رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که پول و سرمایه باید در خدمت تولید قرار بگیرد یعنی سیستم بانکی باید با دقت بیشتری در این زمینه ها تلاش کند؛ چرا که بیشتر مسائلی که رهبر معظم انقلاب در سیاست های اقتصاد مقاومتی مطرح کردند مرتبط با سیستم بانکی است و تا زمانی که سیستم بانکی و مالیاتی کشورمان اصلاح نشود می توان گفت تحقق اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی می ماند.

وی اظهار داشت: بانک ها از دو جهت برای جامعه مهم هستند. همان طور که می دانید بانک ها سرمایه های تولیدی ها را تأمین می کنند و چرخ اقتصادی کشور را می چرخانند و همچنین بانک ها سیاست نظام مالی اجتماع را برنامه ریزی کرده و بر این اساس وضع اقتصادی با وضع فرهنگی، اعتقادی و دینی جامعه مرتبط است و وضع معیشتی مردم به سیاست های نظام بانکی بستگی دارد.

دبیرکل جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه نظام بانکی جریانی دو سویه به سوی فرهنگ و اقتصاد دارد، گفت: با توجه به اینکه امسال، سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده باید برای اصلاح وضعیت فرهنگی و مطالبات فرهنگی به بانک ها روی بیاوریم نه به چیزهای دیگر.

کدیور با تاکید بر اینکه اگر به بررسی مسأله فحشا و فساد جامعه بپردازیم یکی از ریشه ها را در سیستم های بانکی می یابیم، تصریح کرد: متأسفانه بانک ها با سیستمی که اکنون دارند نمی توانند در خدمت اقتصاد مقاومتی قرار بگیرند؛ چرا که چندین معضل بزرگ دارند.

وی افزود: اولین معضل بانک ها این است که بزرگترین گرداننده چرخه اقتصادی کشور هستند و همیشه مورد طمع احزاب سیاسی بوده اند و باندهای بزرگ اقتصادی و احزاب برای تصاحب بانک های بزرگ و شریک شدن در آنها همیشه با یکدیگر مسابقه گذاشته و به نوعی می بینیم که بانک ها حیاط خلوت احزاب هستند، یعنی احزابی که به طور علنی در صحنه سیاسی کشور با هم درگیر هستند و نزاع می کنند در پستوی بانک ها عمیقاً با هم شراکت دارند و بسیاری از مفاسد کلانی که رخ می دهد ریشه در همین مسأله دارد.

دبیرکل جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه یک پای فساد اقتصادی، فساد سیاسی است که در بانک ها تولید و ترویج می شود، گفت: سرمایه و پولی که در بانک ها وجود دارد، متأسفانه در خدمت تولید قرار نگرفته است؛ یعنی نمی بینیم که بانک ها در امر تولید دخالت داشته باشند بلکه سرمایه ها وارد بورس می شوند و این مسئله سم مهلکی برای نظام بانکداری است تا جایی که می شود گفت سیستم بانکداری به جای اینکه وارد عرصه تولید شود وارد عرصه دلالی شده است و این اتفاق موجب شده تا مردم نیز به طبع از بانک ها این فرهنگ غلط را بیاموزند و تمایل شدیدی به دلالی داشته باشند.

کدیور افزود: اینکه بانک ها وارد عرصه دلالی شده اند به این دلیل است که در این مسیر ریسک کمتر بوده و سود بیشتر است بنابراین مسئله سیستم بانکی امروز ما به دنبال اصلاح اقتصاد امروز مردم نیست بلکه به دنبال افزایش سود است.

وی تصریح کرد: تعلق گرفتن سرمایه ها به نحوی صورت می گیرد که نیازمند نفوذ سیاسی است یعنی بسیار بعید است که یکی از مردم طبقه پایین جامعه بدون اینکه نفوذ خاصی در نظام بانکی داشته باشد بتواند برای راه اندازی یک تولیدی از بانک وامی چندصد میلیونی بگیرد و تسهیلاتش به گونه ای باشد که بتواند به راحتی پرداخت کند.

دبیرکل جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: متاسفانه پرداختن وام های بزرگ برای کارهای تولیدی نیاز به نفوذ درسیستم های بانکی دارد و روسای بانک ها نیز توقع بازگشتی از میزان وام را به حساب خودشان دارند و می گویند باید درصدی از وام را به خودم پرداخت کنید.

کدیور افزود: برای گرفتن وام های ساده هزار سنگ اندازی وجود دارد از طرفی وام های بزرگ به راحتی در اختیار سرمایه دارها قرار می گیرد که کف آنها از صد میلیارد شروع می شود و در صورتی که باید این وام ها در کشور مصرف شود و در خدمت تولید داخلی باشد اما حجم عظیمی از این وام ها به خارج از کشور می رود.

وی با بیان اینکه نظام بانکی ما با پدیده ای به نام معوقات بانکی روبه رو است، اظهار داشت: طبق آمار رسمی که بانک مرکزی اعلام کرده است نزدیک به ۵۵ درصد معوقات بانکی در دست ۲۰۰ نفر بوده اما سیستم بانکی هیچ گاه معوقات را از آنها مطالبه نمی کند چرا که بانک ها نیز در وام های که به آنها داده اند شراکت اقتصادی کرده اند.

دبیر کل جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: اگر فردی وام ازدواج را گرفته و قادر به پرداخت آن نباشد متاسفانه بانک به چندین صورت همچون جریمه، دیرکرد و گاهی با دادگاهی کردن از آنها انتقام می‌گیرد.

کدیور تصریح کرد: یکی از آماری که سازمان توسعه صنایع و معادن داده این است که از هر ده بنگاه بزرگ اقتصادی کشور چهار بنگاه متعلق به بانک‌ها هستند و این سوال پیش می‌آید که آیا بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند که به دنبال تولید سود شخصی می‌باشند و تعداد زیادی از آنها در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ کاملا واضح است که این اقدامات نظام بانکی خلاف سیاست‌های اقتصادی کشور است که بانک‌ها با روش دلالی بدون اینکه وارد عرصه تولید شوند برای خودشان سود تولید می‌کنند.

وی ابراز داشت: اگر دقت کنیم بانک‌ها پای ثابت مفاسد اقتصادی هستند یعنی از دهه ۷۰ که سیستم بانکی فعلی آغاز به کار کرد تاکنون هر پرونده فساد مالی که اتفاق افتاد یک پای ثابت آنها بانک‌ها بودند که هیچ گاه مورد سوال قرار نگرفته و با آنها برخورد نشده است.

دبیر کل جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی با بازوهای اقتصادی برخورد شد اما با روسای بانک ها آنچنان برخوردی صورت نگرفت و حتی برخی از روسا فرار کردند و تحت حمایت‌های خاص سیاسی قرار گرفتند و علت این است که متاسفانه برخی از مسئولان ما در این قضایا شریک هستند و چون با استفاده از نفوذ سیاسی‌شان سایه امنی را برای روسای بانک‌ها ایجاد می‌کنند آنها می‌توانند در این زمینه به فعالیت‌های اقتصادی‌شان برسند.

کدیور افزود: کسی از پرونده فساد مالی علت و ریشه این فساد را بررسی نمی‌کندکه بانک‌ها چه نقشی در این قضایا دارند در صورتی که باید صرفا با عاملان فساد برخورد شود.

وی با تاکید بر اینکه سازوکار بانکی موجود در کشور هیچ شفافیت مالی ندارد گفت: به دلیل عدم شفافیت در نظام بانکی کشور افرادی همچون شهرام جزایری، بابک زنجانی و مه‌آفرید خسروی توسط بانک‌ها تولید، تکثیر و حتی به سازمان‌های مختلف صادر می‌شوند و تنها لانه‌ای که این افراد در آنجا پرورش می‌یابند و دلالی یاد می‌گیرند همان بانک‌ها هستند.

دبیر کل جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: اگر افرادی قوانین بانکی را خوب بدانند می‌توانند با سوءاستفاده از عدم شفافیت مالی تبدیل به قول‌های بزرگ مفاسد اقتصادی شوند.

کدیور تاکید کرد: زمانی که مردم با چشم خود می‌بینند که بانک‌ها از آنها ریال به ریال پول دریافت کرده و میلیاردی به سرمایه‌داران پرداخت می‌کنند و موجب فقیرتر شدن مردم می‌شوند و عده قلیلی را ثروتمند می‌کند که در خدمت جامعه نیستند قاعدتا به نظام بدبین می‌شوند.

وی اضافه کرد: زمانی که مردم هر ساله مفاسد اقتصادی زیادی را می‌بینند که با سرمایه‌های آنها صورت می‌گیرد و پول مردم در خدمت اقتصاد کشور قرار نمی‌گیرد و متاسفانه با دیدن پیکره فسادمالی اداری و بانکی به نظام بدبین می‌شوند.

دبیر کل جنبش عدالتخواه دانشجویی بیان داشت: مسئله مهم دیگر ربوی بودن بانک‌هاست و طبق نظریه تمامیه کارشناسان مراجع دینی نظام بانکی جمهوری اسلامی برپایه ربا و حرام شکل گرفته است چه پولی که بانک‌ها به مردم می‌دهند و چه سودی که از مردم در قبال وام‌ها دریافت می‌شود.

کدیور ابراز داشت: می‌دانیم که ربا در اسلام از کفر نیز بدتر است و قرآن می‌فرماید که ربادهنده و رباگیرنده علیه خدا می‌جنگند بنابراین بانک‌ها پول حرام را از راس هرم اداری کشور تا سر سفره‌های مردم می‌آورند و این پول نیز اثر وضعی دارد که موجب افزایش گناه و فحشا در جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دقت کنید می‌بینیم که بسیاری از مردم سال‌های سال به بانک‌ها بدهکار هستند و بیش از آنچه وام می‌گیرند باید با سود بیشتر به بانک‌ها برگردانند که تمام این مسائل باعث فقیرتر شدن مردم، افزایش شکاف طبقاتی، بی‌حجابی، منکرات و بی‌اخلاقی در جامعه می‌شود.

دبیر کل جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: امروز جنبش دانشجویی باید به جای اینکه بیشتر به مطالبات سیاسی بپردازد به مسائلی که مردم با آن سروکار دارند پرداخته و برخورد با مفسدین را مطالبه تخصصی کنند.

کدیور افزود: باید یک جریان دانشجویی، نخبگانی و اجتماعی علیه نظام بانکداری و سیستم فسادساز شکل گرفته و مطالبه عمومی برای اصلاح نظام بانکداری صورت بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۵:۱۴
سلمان کدیور

سلمان کدیور دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد از افزایش قیمت‌ها در تولیدات صنایع خودروسازی، گفت: همه ما فشارهای ناشی از تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشورمان را به خوبی دیده و تأثیراتش را بر زندگی و شئونات اجتماعی کشور را درک کرده‌ایم، تحریم‌هایی که هر چند همه جانبه و تمام عیار بوده‌است، اما به نظر من فقط درصد کمی مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم ما در آن ریشه دارد و باید علل و سرچشمه این همه فشاری که به مردم و مستضعفین می‌آید را در ضعف‌های مدیریتی و عدم عزم جهادی برخی از مدیران کشور که با فرهنگ غلط مصرف‌گرایی ما عجین شده جستجو کرد.

وی ادامه داد: تحریم‌های غرب و جنگ اقتصادی تمام عیار آنان علیه ملت ایران اگر چه بسیار زشت و رنج آور است، اما از آن رنج‌آورتر، ظلمی است که برخی از مدیران و تصمیم گیران کشور، بر مردم روا می‌دارند.

کدیور با بیان اینکه نمونه بارز ظلم آشکار به حقوق ملت و اجحاف و بی‌عدالتی در حقوق آنان وضعیت کنونی صنعت خودرو است، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو با شروع تحریم‌ها یا بهتر بگوییم به بهانه تحریم‌ها، فصل جدیدی از روش و منش خود را در ضایع کردن حقوق مردم به نمایش گذاشته است، روش و منشی که همواره طی این سال‌ها با سکوت مراجع ذیصلاح دولتی، قضایی و قانون‌گذاری روبرو بوده و هیچکدام از سه قوه مانع جدی بر سر این مظالم آشکار ایجاد نکردند و هیچکدام، قدم موثری برای استیفای حقوق از دست رفته مردم بر نداشته‌اند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه اخیرا قیمت خودروهای کشور برخلاف نظر مجلس و دولت به شدت رشد کرده‌است، یادآور شد: این افزایش قیمت به نظر شورای رقابت چند درصد بیشتر نبود اما تا نزدیک 20 درصد در بازار آزاد قیمت خودرو را افزایش داد و متاسفانه رئیس جمهور و مجلس هم واکنش موثری در این قبال انجام ندادند و این در حالی است که قیمت‌گذاری خودرو در شرح وظایف شورای رقابت نبوده و نیست.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ خودروها در حالی صورت می‌گیرد که خودروسازان هیچ ارتقایی در کیفیت خودروها لحاظ نکرده بودند و خودروسازی ایران همچنان یکی از گرانترین و بی‌ کیفیت‌ترین‌صنایع، در صنایع خودروسازی جهان باقی ماند.

کدیور با بیان اینکه اتفاقاتی که در صنعت خودروسازی در رابطه با افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد، اجحاف در حق مردم است، اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی با این کارها و اقدامات، فقط سنگینی فشار اقتصادی را بر مردم بیشتر کرده‌اند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: گرانی غیر منطقی خودرو در کشور ما در حالی به یک عرف تبدیل شده‌است، که خودروسازان بالا رفتن قیمت ارز را بهانه این امر قرار داده‌اند، این در حالی است که تا پیش از این خودروسازان خودروهای ساخت خودشان را ملّی و بومی اعلام می‌کردند و با افتخار تمام شعار «خودروی ملی» را سر می‌دادند، حال سوال اینجاست که آیا آن تبلیغات و آن شعارهای سابق غیرواقعی بوده‌است و ما در حقیقت صنعت خودروی ملّی نداشته‌ایم، یا خلاف این مدعا را باز تکرار کنیم، که در این صورت سوال این خواهد بود که اگر خودروی ما ملّی و بومی است پس چرا بالا رفتن قیمت ارز و تحریم‌ها را بهانه افزایش قیمت آن کرده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه طبق گفته رسمی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان، خودرو سازان با احتکار خودرو طی سال‌های اخیر از سویی و پایین آوردن تیراژ آن توانسته‌اند سودهای کلان غیرمشروعی به جیب بزنند، افزود: همانطور که می‌دانیم احتکار یکی از جرایم بزرگ اجتماعی در اسلام است که با اخلال در معیشت و اقتصاد جامعه، مردم را از حکومت اسلامی و اقامه عدالت اجتماعی ناامید می‌کند و این فعل زشت یکی از مصادیق فساد فی‌الارض است.

کدیور تصریح کرد: به نظر بسیاری از کارشناسان، خودروسازان از زمان آغاز تحریم‌ها، به عدم عرضه محصولات خود به بازار اقدام کردند و در حالی‌که انبارهای کارخانجات پر از اتومبیل است، مردم در بازار با کمبود آن روبرو هستند و این اتفاق باعث به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا و رشد تورم و گرانی از سویی و شیوع دلال بازی و تشکیل بازار سیاه خودرو از سوی دیگر شده‌است.

وی اظهار داشت: علاوه بر احتکار خودرو، موضوع کاهش تیراژ خودرو که برخی از کارشناسان آن را ترفندی از سوی خودروسازان برای فشار در جهت افزایش قیمت خودرو می‌دانند مزید بر علل فوق گشته است

به گفته کدیور ظرفیت تولید خودرو در کشور درحال حاضر بیش از 2 میلیون و 200 هزار دستگاه است اما شاهد آن هستیم که خودروسازان حداکثر یک میلیون و 500 دستگاه تولید می‌کنند یعنی 700 تا 800 هزار دستگاه از ظرفیت موجود خالی است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: احتکار و کاهش تیراژ در کنار هم منجر به آن شده‌است که قیمت حاشیه بازار یا همان بازار آزاد خودرو در کشور همواره از قیمت نمایندگی، در حدود 5 تا 10 درصد بالاتر باشد که البته این رقم در برخی خودروها حتی به 30 تا 40 درصد هم می‌رسد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: نکته مهم‌تر آن است که خودروسازان برخلاف اساسنامه صنعت خودروسازی سود و درآمد حاصل از صنعت خودرو را برخلاف قانون نه تنها در خدمت صنعت خودروسازی یا قطعه‌سازی یا افزایش کیفیت و امنیت خودروها مصرف نکرده‌اند، بلکه این درآمدهای کلان در عرصه بورس و بانک سرمایه گذاری شده‌است؛ تا ازاین طریق به کسب سودهای بیشتر مبادرت کنند؛ که این امر باعث افزایش نقدینگی و به طبع آن بالارفتن نرخ تورم، و اخلال در نظام اقتصادی کشور شده‌است.

کدیور با انتقاد از سکوت مسئولان در رابطه با این مشکلات یادآور شد: دولت چرا با وجود این وضع حمایت‌های بی چون و چرا و غیرمشروط خود را از صنایع خودروسازی ادامه می‌دهد؟ چرا وزارت صنعت معدن و تجارت در مقابل جریان سرمایه‌داری این‌قدر مستاصل به نظر می‌رسد؟ مگر نه این است که سالانه طبق آمارها نزدیک به 25 هزار نفر از هموطنان ما در حادثه‌های رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، مشکلات ایمنی خودروهای داخلی یکی از علل اصلی این وبای جاده‌ها است و مسئولین نباید بر سر جان مردم کوتاه بیایند.

وی با بیان اینکه چرا مجلس در قبال کلاهبرداری برخی صنایع خودروسازی اروپایی مثل رنو از صنعت ما، هیچ اقدامی انجام نداده است؟ گفت: خبرهایی که از مسئولان درز کرده نشان از مفاسد بسیار کلان در صنعت خودرو سازی می‌دهد پس مجلس شورای اسلامی چرا نتایج طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی را منتشر نمی‌کند؟ چرا قوه قضاییه و سازمان بازرسی در قبال این مشکلات ساکت نشسته‌اند، دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم حقوق مردم را استیفا کند.

دبیر جنبش عدالتخواه در خاتمه با بیان اینکه جنبش عدالتخواه دانشجویی در حال تهیه نامه‌ای به رئیس جمهور در اعتراض به این روند است، اظهار داشت: مطالبه ما از سه قوه برخورد با این مسائل است و نباید بر سر حقوق مردم با برخی کمپانی‌دارها و سرمایه‌دارها مسامحه کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۲۲:۳۵
سلمان کدیور

« اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید، پیرامون فضای حاکم بر دانشگاه‌ها و وضعیت مطلوب آن، از اینکه دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود، هشدار دادند.

قدر مسلم آن است که جنبش  دانشجویی پیش و پس از انقلاب اسلامی در تحولات تاریخی جامعه ایرانی نقش بسیار گسترده‌ای داشته است، به حدی که امام راحل (ره) از آن به عنوان مبدأ تحولات یاد کرده‌اند.

دانشجو و جریان دانشجویی به عنوان وجدان آگاه جامعه و صدای آزاد اجتماع نتوانسته است هیچگاه خودش را از آنچه در بطن تحولات سیاسی اجتماعی جامعه می‌گذرد بی‌تفاوت ببیند امّا فهم یک مسئله مهم برای این جریان همیشه حیاتی بوده‌است و چه بسا در مقاطعی عدم درک درست از این موضوع باعث تصمیمات احساسی و تشکیل بحران‌های اجتماعی شده‌است و آن نکته چیزی نیست جز تشخیص فعالیت سیاسی سازنده.

چند ویژگی را می‌توان ذکر کرد که زیر سوال رفتن آنها به مفهوم انحراف در جنبش دانشجویی محسوب می‌شود، استقلال و عدم وابستگی به منابع قدرت، عدم منفعت طلبی، آرمان خواهانه بودن، ظلم ستیز بودن، مخلصانه بودن مطالبات دانشجویی نه مغرضانه بودن آن، از جمله این ویژگی ها است.

جریان دانشجویی نشأت گرفته از احساسات پاک جوانانی است که خود را حنجره‌ای برای مردم و تاریخ می‌دانند، نه ابزاری در دست کارتل‌های قدرت و ثروت و وقتی مقام معظم رهبری سخن از این باب می‌کنند که دانشگاه‌ها نباید تبدیل به باشگاه احزاب شوند، دقیقا توجه به حفظ این ارزش‌ها است نه اینکه ایشان مدافع رکود فعالیت سیاسی در دانشگاه باشند.

حضور فعالانه جنبش دانشجویی در عرصه سیاست ضرورتی غیر قابل انکار است اما نکته قابل توجه و تامل در این عرصه، قرائت‌ها و برداشت‌های مختلف از مفهوم «دانشجوی سیاسی» است که باعث انحرافات و آسیب‌هایی بر تشکل‌های دانشجویی می‌شود.

«دانشجوها باید سیاسی بشوند؛ یعنی فهم سیاسی پیدا کنند، فهم سیاسی غیر از سیاسی کاری و سیاسی بازی است، غیر از دست‌خوش جریان‌های سیاسی شدن است، اتفاقا فهم سیاسی باعث می‌شود آدم دست‌خوش جریان‌های سیاسی نشود…من همیشه روی این حرفم تکیه می‌کنم که دانشگاه باید سیاسی باشد تا فریب نخورد و وسیله‌ای برای کسانی نشود که می‌خواهند سر به تن نظام نباشد.» ( مقام معظم رهبری۲۷ شهریور ۷۸) ‬‬‬‬‬‬

گرفتار شدن در دام جریانات و احزاب سیاسی به حدی برای حیات و ذات جنبش دانشجویی خطرناک است که مقام معظم رهبری از آن تعبیر اختاپوس می کنند:

«یکی از آفات جریان دانشجویی، به دام گروه ها و احزاب افتادن است، مواظب باشید اختاپوس احزاب و سازمان ها به سراغتان نیاید»

( بیانات امام خامنه‌ای ۱ آذر ۷۶)

متأسفانه یکی از آسیب‌های همیشکی جنبش دانشجویی همین نکته بوده‌است، با روی کار آمدن هر دولت و هر حزبی بر ساختار اجرایی و سیاسی کشور، این گروه‌ها و احزاب سعی بر شبکه سازی حزبی تحت لوای جریان دانشجویی را داشته‌اند تا از طریق آن اهداف و منافع حزب و جریان خودشان را پیگیری کنند، نه آن حقیقتی را که روح جوان مومن و معتقد دانشجو به دنبال آن است و به تبع این فرایند، ما شاهد این قضیه بوده‌ایم که برخی تشکیلات‌های دانشجویی عملا و علنا تبدیل به پیاده نظام برخی احزاب شده‌اند.

این ابزار قرار گرفتن جریان دانشجویی همیشه منتسب به یک حزب خاص نبوده و ما می‌بینیم در هر دو طیف جریان اصلاح طلب و اصولگرا، جریانات دانشجویی وابسته و ابزار شکل گرفته است.

جریان دانشجویی در مقاطعی از این نکته غافل شد که دعوای اصلاح طلب و اصولگرا، دعوای چپ و راست و سایر دعواهای جناحی رایج در کشور هیچ‌گاه اصالت نداشته است بلکه یک دعوای زرگری برای انحراف اذهان توده‌ها بوده است.

جریان دانشجویی بعضا از این نکته غفلت کرده‌است که چپ و راست علی رغم اینکه در بلندگوها و تریبون‌های اجتماعی سیاسی با هم رقابت شدید دارند، امّا در پشت پرده یا زیر میز بر سر مسائلی چون تقسیم قدرت و منافع اقتصادی با هم رفاقت نزدیکی داشته‌اند و آن جنجال‌ها برای احساسی کردن فضای سیاسی و استفاده ابزاری از احساسات پاک جوانان و دانشجویان به عنوان ابزار بوده‌است.

برای همین است که می‌بینیم برخی مقاطع خواست و مطالبه جنبش دانشجویی، نه خواست و مطالبه مردم، انقلاب و اسلام است، بلکه دغدغه جریان دانشجویی چیزی جز دغدغه‌های احزاب و سازمان‌ها نیست.

وقتی چنین آسیبی رخ دهد و حرف و کلام دانشجویان با مرام و مقصد احزاب و سازمان‌ها یکسان بشود، خصوصیت استقلال گفتمانی از جریان دانشجویی سلب می‌شود و این جریان که باید در خدمت مردم و مستضعفین باشد و مشکلات و مسائل جامعه را در محیطی علمی طرح و حل کند، به ناگاه در دام مطالبات و نگاه‌های منفعت طلبانه گروه‌های سیاسی قرار می گیرند.

یکی دیگر از آسیب‌های تبدیل جنبش دانشجویی به ابزار سازمان‌ها و دولت‌ها این است که مسائل مربوط به تقسیم و تسهیم قدرت بین احزاب برای دانشجویان اصالت پیدا کرده و تبدیل به دغدغه می‌شود اینجاست که احزاب و گروه‌های سیاسی برای کسب قدرت بیشتر در عرصه سیاسی کشور، دانشگاه‌ها را ابزار و اهرم فشار قرار می‌دهند.

آنچه در واقعه ۱۸ تیر رخ داد تبلور همین امر بود، استفاده از جنبش دانشجویی به عنوان اهرم فشاری علیه حاکمیت برای کسب قدرت سیاسی، اجتماعی.

با توجه به شرایط امروز انقلاب و جهان اسلام دانشگاه‌های ما باید دو رسالت مهم را به انجام برسانند که تحقق این دو هدف در فضایی آرمان‌خواهانه و انقلابی محقق می‌شود، نه فضایی سیاست زده و ابزاری.

اولین محوری که جریان دانشجویی باید خود را نسبت به آن حساس نشان دهد، مسئله انقلاب اسلامی و حراست از آن است.

این امر نیاز به گفتمان‌سازی عمیق توسط جریان دانشجویی دارد، گفتمانی که به روح و آفات انقلاب واقف باشد و هر گاه احساس خطری برای آرمان‌ها و اهداف این انقلاب حس کرد، وارد صحنه شده و با فریاد کردن آرمان‌ها، مانع از انحراف انقلاب شود.

در نگاه جریان دانشجویی باید میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفاوت قائل شد انقلاب اسلامی روحی واحد و ثابت و ساکن است که فقط یک قرائت از آن صحیح است و آن قرائتی بر مبنای اسلام ناب است.

امّا جمهوری اسلامی با روی کار آمدن هر حزب یا گروه، رنگ و بویی متفاوت می‌گیرد و هر دولتی به نوعی متفاوت با سایرین از آن تعریف ارائه می‌کند.

در نگاه جریان دانشجویی، جمهوری اسلامی، کالبدی برای انقلاب اسلامی است، دانشجوی مومن و معتقد باید نگاهش به تمام جریانات سیاسی و اجتماعی؛ به تمامی دولت‌ها و احزاب و عملکردشان، بر مبنای انقلاب اسلامی باشد، یعنی از دریچه انقلاب اسلامی به کشور و نیازهایش توجه کند، نه از زاویه سیاست و سیاست زدگی.

دومین رسالت، رسالت تولید علم برای رفع نیازهای کنونی انقلاب و جهان اسلام است، جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که برآمده از اراده آزاد مردم بوده و در وادی نوع زندگی و نوع جهان بینی، عقیده‌ای مخالف عقیده رایج در جهان دارد، باید برای اثبات این ادعاها به تولید علم پیرامون نظرات راهبری خویش مبادرت کند.

به عبارت صحیح‌تر باید چنین گفت که با تحقق انقلاب اسلامی، کشور ما در زمینه‌های مختلف از شئونات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شعارهایی را سر داده است که اگر این شعارها به تحقق نرسد، انقلاب در آینده‌ای نه چندان دور با بحران کار آمدی روبرو خواهد شد.

هدف از روی دادن انقلاب تاسیس یک حکومت با تابلوی اسلام شیعی نبوده است، بلکه هدف آن تحقق تمدن اسلامی است.

تمدنی با اقتصادی متفاوت از اقتصاد لیبرالی، سیاستی فارق از نگاه قدرت و استعمار، فرهنگی عاری از برهنگی و اباحه.

جامعه دانشگاهی باید نرم افزار تحقق چنین تمدنی را تهیه کند و علت تاکید بسیار زیاد رهبری بر مسئله تولید علم و حرکت علمی دقیق نیل به این اهداف است.

امروزه جهان اسلام با پدیده بیداری اسلامی روبرو شده است که نشأت گرفته از انقلاب ایران بوده است.

هدایت و برنامه دادن به این جریانات به این نیازمند است که جمهوری اسلامی از لحاظ علمی و تجربی به یک الگوی بالنده برای سایر ملّت ها تبدیل شود، این رسالت بی شک بر عهده دانشجو و جامعه دانشگاهی است.

با روشن شدن این دو هدف کلان استراتژیک به خوبی روشن می‌شود که سیاسی شدن و در دام احزاب و دولت‌ها افتادن چه سم مهلکی برای بقا و امتداد انقلاب است.

سیاسی شد و دستمایه احزاب شدن، و فارغ گشتن از نگاه کلان به مقوله انقلاب اسلامی و نیازهای آن، باعث می‌شود جنبش دانشجویی به مسائل دست چندم قشری سرگرم شده و زمینه تشویش و بی ثباتی در دانشگاه‌ها را فراهم آورد و وقتی چنین شد، تولید علم برای نیازهای امروز و فردای انقلاب، از اولویت افتاده و به حاشیه می‌رود.

پیامد سیاسی شدن جریان دانشجویی چیزی جز محافظه کاری و مصلحت سنجی های کاذب در صحنه داخلی و بین الملل نخواهد بود، همان چیزی که به تعبیر رهبری انقلاب، به عنوان قتلگاه انقلاب اسلامی معرفی شده‌است، اینجاست که مطالبات جنبش دانشجویی مطالباتی فرمایشی و غیرضروری می‌شود که نه اصلاحی را ایجاد می‌کند و تغییری را در وضع موجود ایجاد می‌سازد و این چیزی نیست جز مرگ جنبش دانشجویی.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۰۹:۳۱
سلمان کدیور